H9 Scultp: wyrzeźb swój przester 

Już jest! Nowy algorytm dla H9. O tym, że już jest w oprogramowaniu było wiadomo od lipca ubiegłego roku, bo był widoczny na liście „kupionych” algorytmów. Wiadomo też było, że to coś w rodzaju przesteru, pozwalającego na różne ustawienia dla różnych zakresów częstotliwości. Przy okazji premiery algorytmu CrushStation pisałem, że “pewną próbkę pokazującą jak to może działać daje kostka VFE Rainbows Unicorns Puppies.” Teraz wiadomo już wszystko.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Nowy algorytm do modelowania nieliniowych charakterystyk układów analogowych wykorzystuje całą moc ukrytą w DSP H9. Czytając różne wypowiedzi rozsiane po Sieci wiadomo, że Scultp w prawdziwym pedalboardzie wymagałby do uzyskania jego brzmienia 3-4 analogowych kostek. Podczas jego tworzenia inżynierowie badali różne analogowe przestery i okazało się, że obwód EQ umieszczany jest przed albo za stopniem wzmocnienia. Pomijając samą konstrukcję stopnia EQ i wzmocnienia to jaka jest ich kolejność diametralnie zmienia brzmienie. Żeby to osiągnąć trzeba różnych kostek. Ale… w domenie cyfrowej, wszystko jest prostsze. Należy się zatem spodziewać, że o miejscu sekcji EQ decydować będzie kliknięcie na przycisk w edytorze.

Ustaw wszystko i kaczkę też

CrushStation wprowadził do H9 (i nie tylko), nowy podejście do cyfrowego dynamicznego przesteru. Sculpt idzie o krok dalej i daje precyzyjną kontrolę nad strukturą przesterowanego brzmienia. Pozwala dosłownie rzeźbić to co słyszymy.
Możemy ustawić procentowy udział niskich i wysokich częstotliwości w finalnym brzmieniu. Określić częstotliwość tego podziału i dobrać różne stopnie przesterowania dla pasm Low i High. Do tego dochodzą jednogałkowy kompresor, booster, które mogą być ustawione przed albo po stopniu wzmocnienia. Jeśli lubicie grać z zaparkowanym Wah to pomogą w tym kontrolery Filter Pre/Post. Jeśli to mało to po podłączeniu pedału ekspresji Filter ożyje, tak jakbyśmy dodali przed (lub po) przesterze kaczkę. Dla poszukiwaczy jest jeszcze parametr obwiedni (Envelope), której charakterystyka moduluje Filter Pre/Post w korelacji z poziomem sygnału wejściowego.
W trybie stereo wysokie i niskie częstotliwości zostają rozłożone w panoramie. Do tego dochodzi jeszcze możliwość wyrysowania krzywych EQ do tego wszystkiego.

Jak to gra? Bardzo ciekawie! Inaczej niż to co się zna. Sculpta można posłuchać tutaj i zobaczyć też na tym filmie:

Podsumowując: H9, a raczej Eventide, zaczyna co raz mocniej wchodzić na zupełnie nowe terytoria efektów. Ten algorytm to kolejny dowód, że warto je mieć w swoim arsenale nawet jeśli ma się wszystkomające multi, albo kolekcję kostek.
Wideo: Eventide

One thought on “H9 Scultp: wyrzeźb swój przester 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *