Czwórka dla AX8/Axe FX II

Trzeba powiedzieć, że Fractal dba o swoich użytkowników. Tym razem zmienia się niby nie wiele, a bardzo dużo. Dlatego numer wersji przeskoczył z trójki na czwórkę…2016-09-18 10.00.17

Tym razem FAS nie wprowadził nowych wzmacniaczy, nie rozbudował obsługi MIDI w AX8, ale zrobił coś, że wszystko gra inaczej. Lepiej. Oto zamieny w Axe II i AX8:

Ta zmiana pojawiła się w dużym Axe (jako jedyna) miesiąc temu i teraz trafia do AX8. Teraz uwaga będzie technicznie, a potem po ludzku…
Producent najważniejszą zmianę opisuje tak: „Poprawiona została zależność pomiędzy napięciem ma siatce a prądem anodowym. Nowy model dokładniej odzwierciedla, jak odpowiedź lamp przy niższym napięciu siatki składa się z harmonicznych wyższego rzędu i z drugiej strony, jak odzywają się miłe dla ucha harmoniczne niższego rzędu przy wyższych napięciach. Poprawia to feeling podczas gry, gdy końcówka mocy jest przesterowana i poprawia dokładność odwzorowania zawartości harmonicznych.”
W praktyce oznacza to okrąglejszy, miększy dźwięk z lepszą definicją dołu czy też bardziej zwarty dół i słodszą górę. Jakby tego nie opisać… nie zmieniając ustawień czuje się, że wzmacniacz gra lepiej. Wszystko zależy od ustawienia wirtualnego potencjometru Master Volume.
Szkoda tylko, że w odróżnieniu do Axe II nie mamy w AX8 dostępu do przełącznika nowe/stare brzmienie. Wtedy każdy mógłby się przekonać jak ważna jest różnica, którą przyniosła zmianę firmware z wersji 3.5.2 na 4.0.

Drugą dla bardzo istotną zmianą, o której producent nawet nie wspomina jest niewielka reedukacja obciążenia procesora. Niewielka, bo wynosząca zaledwie ok. 2-3%. To zdecydowanie za mało by w „ciężkim” presecie zamienić pogłos sprężynowy na wysokiej jakości Hall, ale na tyle dużo by znajdujące się na granicy działania patche dostały nieco przestrzeni i bezproblemowo działały. W ekstremalnych przypadkach, kiedy ustawienie zjadało 90-92% zasobów, przeciążanie DSP (czyli odłączenie Reverbu) mogło się przydarzyć chociażby podczas zmiany Scen. Teraz zysk 3%, i redukcja do 87-89% niweluje ten problem.

Ekran AX8 został odseparowany od ekranu AX8-Edit. Oznacza to, że sprzęcie nie jest wyświetlany, jak do tej pory ekran ustaiweń odpowiadający temu co robimy na komputerze. Teraz my decydujemy co ma się na nim znaleźć. Chcemy zobaczyć ekran z obciążeniem DSP czy wykres wysterowania sygnału, a na komputerze edytować blok? Proszę bardzo. Jest wygodniej, a liczba „dziur” w audio spowodowana komunikacją pomiędzy komputerem a AX8 znacząco spadła.

Od teraz można przypisać ustawienia tego samego bloku do kilku przycisków nożnych, które mogą działać jako chwilowe albo zatrzaskowe. Możemy np. Whammy przypisać do FS 1 działającego jako zatrzaskowy i na stałe włączyć przestrojenie o oktawę w górę i równocześnie przypisać do FS2, działającego chwilowo to jest do momentu zdjęcie z niego nogi, np. do zaakcentowania jakiejś frazy podczas solówki.
Tak po prawdzie to jak z tej zmiany skorzystamy zależy już tylko od naszych potrzeb i wyobraźni.

Dodane zostały nowe opcje w bloku filtrów: TILT EQ, LOW SHELF 2, HIGH SHELF 2 i PEAK EQ 2. Pojawiły się również poprawki, o których możecie przeczytać tutaj

Wideo: Fremen

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *