Co ma radio do gitary

1 lutego minęło 70 lat od nadania pierwszej audycji Polskiego Radia. O związkach radia z gitarą można by pewnie napisać, kilka książek ale jedna ciekawostka idealnie wpisuje się w historyczną sekcję Cyfrowogitarowo.pl. Chodzi o sygnał Polskiego Radia Kraków.

Pat Metheny Orchestrion Barcelona 2010; źródło: wikipedia.org.

Pat Metheny Orchestrion Barcelona 2010; źródło: wikipedia.org.

Zanim jednak do tego dojdziemy należy nawiązać do króla gitary (a przynajmniej jak twierdzą źródła, najlepiej zarabiającego gitarzysty na świecie). W 2010 roku Pat Metheny zrealizował swój projekt –marzenie, którym był stworzenie współczesnej wersji orchestrionu. Metheny używając gitary, komunikatów MIDI i sieci połączeń wyzwalał dźwięki na praktycznie każdym instrumencie jaki znajdziemy w orkiestrowym składzie. W świecie gitara-do-MIDI nie byłoby w tym nic zaskakującego, gdyby nie fakt, że nie w projekcie nie skorzystano z żadnego syntezatora, żadnych sampli. Grały prawdziwe, żywe instrumenty. Tyle tylko, że zamiast rzeszy instrumentalistów struny dodatkowych gitar szarpały elektrycznie sterowane pazurki, podobnie jak smyczki po strunach altówek czy pałki perkusisty poruszały hydrauliczno-elektryczne mechanizmy sterowane przez wirtuoza gitary. Efekt jest zaskakujący czego próbkę można zobaczyć choćby poniżej.

Idea orchestrionu sięga 1805 roku, kiedy to Johann Nepomuk Maelzel skonstruował mechaniczną szafę grającą. Idea tegotypu urządzeń była prosta: poruszający się na walcach „piano roll” określał jakie i jak długo instrumenty mają grać. Najczęściej bywały to smyczki, perkusjonalia i instrumenty dęte.

A co do tego ma sygnał Radia Kraków?

Okazuje się, że jeden z międzywojennych sygnałów PR Kraków wygrywany był automatycznie na strunach gitary. Jeśli spojrzymy na zdjęcie, podobieństwa konstrukcji Pata Methenego do naszego krajowego rozwiązania staną się wyraźne.

Zdjęcia pochodzi ze strony: Historia radia w Polsce.

Zdjęcia pochodzi ze strony: Historia radia w Polsce.

Nie mamy pewności jak on brzmiał. Jerzy Pawełczyk z Fonoteki Polskiego Radia Kraków wskazuje na wersję 2, ale stu procent pewności nie ma.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *