Czarodziej z Słowenii, czyli co potrafi Boss GP-10

Nie wielu jest czarodziejów w gitarowym świecie. Do tej pory myślałem, że znam tylko jedną taką osobę: Billa Rupperta, który czaruje wykorzystując efekty ze stajni EHX. Jednak na scenie pojawił się Ainsoph, wszechstronny artysta ze Słowenii, który pokazuje, że niemożliwe staje się możliwe. Praktycznie każdego dnia na VGuitars Forum pojawia się coś nowego.

Screenshot 2015-04-12 20.59.53

Presety przygotowane przez Ainsopha to nie tylko bogactwo brzmienia czy gotowce do wykorzystania ale kopalnia wiedzy. Autor pokazuje jak bardzo kreatywnie można potraktować Bossa GP-10. Przykładowo brzmienie przypominające davisowską trąbkę z tłumikiem jest efektem przepuszczenia… emulacji gitary klasycznej przez efekty! Bluesowa harmonijka to z kolei bezprogowy bas transponowany o oktawę w górę i zmodyfikowany przez Octo Fuzza i Reso Wah. Brzmienie kontrabasu autor uzyskuje budując preset na bazie sitar.

Nie zabrakło także klasyki, czyli ładnie brzmiących startów czy pokazu możliwości dwuoscylatorowego syntezatora wirtualnego, jaki znajduje się na pokładzie GP-10.

Damir BogdanDamir Bogdan (Słowenia) znany pod artystycznymi pseudonimami: love1008 i ainsoph00 jest grafikiem, kompozytorem muzyki ambient i gitarzystą. Swoje abstrakcyjne obrazy prezentuje na Devian Art. love1008.deviantart.com, a jego muzykę można usłyszeć na stronie Band Camp love1008.bandcamp.com). Damir zapytany przez cyfrowogitarowo.pl o to jak tworzy presety do GP-10, odpowiedział: „To rezultat eksperymentowania. Szukam odpowiednich ustawień, do momentu aż osiągnę oczekiwane rezultaty. Nie mam specjalnej wiedzy o syntezatorach. Po prostu… podążam za muzyką.”


Muszę jednak zaznaczyć, że to co brzmi dobrze w przykładowej próbce wcale nie musi tak grać z naszą gitarą i naszym GP. Trudno się temu dziwić bo każdy instrument będzie miał nieco inne ustawienia czułości przetwornika czy też inny jego typ. Jeszcze inną kwestią jest brzmienie solo i brzmienie presetu w miksie. Przykładowo podoba mi się brzmienie patchy imitujący gitarę (nie syntezatora) Pata Methneny’ego czy Django Reinharda w prezentowanych przykładach – tym bardziej, że sam prosiłem autora o próbę ich wykreowania – jednak z moimi gitarami efekt nie jest aż tak przekonujący. Jest to jednak doskonały punkt wyjścia by je zmodyfikować wedle własnego uznania i potrzeb. Dlatego namawiam nie tylko na posłuchanie, ale na zagłębienie się w to jak dane brzmienie zostało wykreowane. Zdziwienie i zaskoczenie gwarantowane! Pamiętajmy, że wszystkie presety które nie bazują na syntezatorze Dual OSC mają minimalne, bo 2-3 ms opóźnienie.

Zanim zanurzycie się w wybrane najciekawsze (moim zdaniem) przykłady wypada napisać, że aż się prosi by twórczość Damira była częścią Boss Tone Central. Jego praca zdecydowanie przewyższa wiele zamieszczonych tam i sygnowanych „nazwiskami” presetów.

PS: Na VG Forums powrócił z niebytu jeszcze jedne czarodziej GP-10, Michael Gregory podpisujący się nickiem MusicOverGear (MOG). Wszystko wskazuje na to, że użytkownikom żółtego Bossa nie zabraknie inspiracji.

Co można wyczarować z GP-10

Melotron rodem ze Strawberry Fields, The Flute czy E.Piano DX7 to przykład wykorzystania wbudowanego syntezatora Dual OSC.

 

Miles Trumpet pokazuje jak kreatywnie wykorzystać brzmienie emulacji gitary klasycznej. Nic dodać nic ująć.

 

Przy okazji można zobaczyć jak daleko to brzmienie odchodzi od presetu Sting Fragile

 

A tu jeszcze inne brzmienie trąbki (Trumpet Cup):

 

Ustawienie Contrabass wykorzystuje sitar i dzięki temu ciekawie oddaje brzmienie strun uderzających o gryf.

 

A co można stworzyć biorąc za bazę rezonatora? Np. brzmienie organów Hammonda Guitar Organ 2:

 

Dźwięk wiolonczeli (Cello) to z kolei wykorzystanie polifonicznego efektu Poly FX (nie znajdziemy go w Rolandzie GR-55).

 

A co powiedzieć na skrzypce country (Country Violin) zrobione na bazie… Telecastera!

 

Kontrabas pociągany smyczkiem (Bowed Bass) przecież to proste… Wystarczy zamienić bas bezprogowy na instrument 12 strunowy i dobrze ustawić przester oraz pogłos.

 

Bass bezprogowy to też świetny punkt wyjścia do… funkowo brzmiącego pianina elektrycznego (Funky Keys):

 

Nieco klasyki… to np. Talking blues gdzie jedna za drugą zapięte zostały 3 kaczki (Poly Fx Touch Wah, TWah, Cry Wah):

 

Crunchy Strat, aż się prosi by grać i grać, a efekt jak na emulację jest zadziwiający:

 

Tu nazwa The Wall, Comfortably Numb, Smoke on the Water czy For The Love of God mówią same za siebie.

 

A podkręcony przez Damira akustyczny Martin (AcousticMA28) brzmi tak:

 

Boss GP-10 generalnie ma ładne emulacje akustyków. Tu w utworze Blackbird:

 

W egzotykę przeniesie nas za to Baglama czyli dźwięk instrumentu znanego z Bałkanów czy Bliskiego Wschodu.

 

Szkocja? Proszę bardzo (Bagpipe):

 

A wstęp do Jump powstało na bazie emulacji syntazatora GR-300, który brzmi jakże inaczej niż solówki z płyty Offramp Metheney’go:

 

Ekstemalny Nuno Bettencourt:

 

Na koniec wspomniane wcześniej brzmienia Django Rainharda i Pata Metheny’ego:

 

Wszystkie próbki można znaleźć na VGuitar Forums, na cyfrowogitarowo.pl zamieszczamy paczkę 55 presetów, jakie Damir Bogdan przygotował do 12 kwietnia 2015.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *