EHX Mel9: truskowkowe pola i nie tylko

Czarodziej, jakim jest Bill Ruppert, znów zachwyca. Mel9 to podróż w krainę truskawkowych pól i dźwięków Mellotronu.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Przypomnijmy w serii „dziewiątek” znalazły się, takie efekty jak emulująca brzmienie organów Hammonda kostka B9 (zbieżność nazwy nieprzypadkowa – klasyk nazywa się B3), kolejną była C9 czyli dalsze „organowe” wariacje z brzmieniem Jona Lorda w środku. Następnie pojawiło się Key9 – Electric Piano Machine, czyli kolekcja najbardziej ikonicznych rockowych brzmień klawiszowych, jakie znamy. Tu głownie było słychać el. piana Wurlitzera i Rhodesa.

Electro-Harmonix nie zatrzymuje się i bazując na tym samym sprawdzonym silniku DSP zaproponował dziewięć brzmień inspirowanych Mellotronem.

Melotron był klawiszowym instrumentem elektrycznym wielogłosowym, rodzajem prostego, analogowego samplera zwanym w żargonie „smyczkowymi organami”. Wytwarzał dźwięki metodą reprodukcyjną tzn. dźwięki nagrywane były na odcinkach taśmy magnetycznej i w czasie gry odczytywane za pomocą głowicy magnetofonowej po naciśnięciu klawisza. Jedna głowica czytała jednocześnie trzy taśmy i mogła być przesuwana w pewnym zakresie przy użyciu pedału. Aby uniknąć zachwiania dźwięku przy zamykaniu pętli, długość dźwięku ograniczona była do ok. 8 sekund, po czym głowica wracała do punktu wyjściowego. Próbki najczęściej były dźwiękami instrumentów smyczkowych, dętych lub głosów chóralnych. (źródło: wikipedia.org)

Mel9 podobnie jak za poprzednikami, tak i tutaj za programowanie odpowiadał Bill Rupert. W Mel9 znajdziemy tutaj takie brzmienia jak Orchestra, Cello, Strings, Flute, Clarinet, Saxophone, Brass, Low Choir oraz High Choir. Co potrafi Mel9 Tape Replay Machine można zobaczyć na filmie.

Nowatorstwo rozwiązań EHX-a w tych kostkach polega nie tylko na unikalnym brzmieniu, ale też na prostocie rozwiązania. Potrzebna jest tylko gitara i jedna z „dziewiątek”. Nie ma tutaj żadnych specjalnych przystawek (jak w Rolandzie VG), nie ma konwerterów gitara do MIDI. Nie trzeba też zmieniać stylu gry. Efekty działają nie tylko z gitarą, ale także z klawiszami i basem. W tym ostatnim przypadku musimy pamiętać, aby nie zagrać niższego dźwięku niż pusta struna A.

Na efekcie znajdują się regulacje poziomy głośności sygnału czystego i przetworzonego (dry/wet) oraz enkodery ustawiające atak i sustain. Pierwszy określa jak szybko sygnał osiągnie zamierzoną głośność po uderzeniu strunę. Drugi jak długo będzie wybrzmiewał po wytłumieniu/puszczeniu struny.

Cena: ok. 1000 zł
Zdjęcia i wideo: Wikipedia (Mellotron), EHX (pozostałe)

2 thoughts on “EHX Mel9: truskowkowe pola i nie tylko

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *